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Information Needs in Service Systems – A Framework for Integrating Service and Manufacturing Business Processes [de]

Klassifikation
Dimension Wert
  • Forschungsergebnistyp
  • Modell
    • Informationssystemmodell
  • Realisationsgrad
  • In Bearbeitung
    • Mit Piloteinsatz in der Praxis
  • Praxiseinsatz
  • 3
  • Funktionsbereich
  • Kernprozesse
    • Kernprozesse der Ebene 1
      • Auflösung von Netzwerken der hybriden Wertschöpfung
      • Konzeption und Entwurf des hybriden Leistungsbündels und der hybriden Wertschöpfung
      • Ideenfindung für hybride Leistungsbündel
      • Implementierung der Infrastruktur für die hybride Wertschöpfung
    • Kernprozesse der Ebene 2
      • Vertrieb hybrider Leistungsbündel
    • Kernprozesse der Ebene 3
      • Abschluss der Erbringung des hybriden Leistungsbündel(bestandteil)s
      • Veranlassung der hybriden Wertschöpfung
      • Erbringung des hybriden Leistungsbündel(bestandteil)s
      • Ressourcenplanung für die hybride Wertschöpfung
  • Organisationsklasse
  • Keine Angabe
  • Zuordnung zu Phasen der Sachleistungsnutzung
  • Nachnutzung
  • Vornutzung
  • Nutzung
  • Abnehmergruppen von hybriden Leistungsbündeln
  • Unternehmen
  • Anwendungsbranchen
  • Verarbeitendes Gewerbe
  • Standardisierung
  • Nationale Standardisierungs- bzw. Normungsverfahren
    • Deutschland
      • Sonstige

Customer solutions comprise services and physical goods as integrated value propositions. Understanding the customers’ point of view on value creation and integrating customers as co-creators of value into service processes are important research fields in Service Science Management and Engineering. At the same time, a lack of investigation of the providers’ points of view on offering and fulfilling integrated value propositions can be ascertained. To compensate for this deficit, the paper investigates four different integrated value propositions in the B2B-market to study how an integration of service and manufacturing processes can be accomplished by sharing information in service systems. Based on in-depth business process analyses,  information  needs arising  from  the integration of service processes and manufacturing processes  are  identified  and  systematized  in  a conceptual framework. From a service research point of view, this framework provides a fundament to build on   in  consecutive   qualitative   and   empirical investigations as well as for designing IT artifacts.

The  framework represents a starting  point  for  identifying information  to  be  shared in the mechanical engineering industry. It can be  utilized in various ways:

  • from  an  IS  development  point  of  view,  the framework provides guidelines to inform the design of IT support for service systems. 
  • it can be used to audit existing data exchange standards regarding their applicability  in  a  service  system  context.
  • from a managerial perspective, the framework  provides a structured  approach  to  design the  cooperation  in  service  systems. 
Dieses Forschungsergebnis wurde erstellt von: Sanja Tumbas (5. Juli 2011 - 11:42)
Dieses Forschungsergebnis wurde zuletzt bearbeitet von: Sanja Tumbas (2. Januar 2012 - 16:33)

Weitere Informationen


Die folgenden Organisationen sind am Forschungsergebnis beteiligt.